Eerste Hulp Bij Crypto

20-05-2018

Vandaag is een feestdag! Nee, schrik niet, je bent niets vergeten in je agenda te zetten, en ook Bitcoin Pizza-dag duurt nog 2 dagen en is niet zo maar aan je voorbij gegaan. Nee, ik heb weer eens zelf iets uitgeroepen, dus het kan kloppen dat je van niets weet. De reden waarom ik zo opgetogen ben is de lancering van een nieuwe dienst binnen e-Gulden. 

Vanaf vandaag is het mogelijk om e-Gulden EFL direct aan te schaffen met iDeal en Bancontact via de website https://www.ehbcrypto.nl/egulden-kopen/.  Degene die de documentaire Bitcoin naar de maan en terug https://www.youtube.com/watch?v=Lt9dp62tO7o hebben gezien, weten dat deze dienst voor mij weinig kan betekenen aangezien ik al enkele jaren zonder bankrekening door het leven ga, maar voor de grootste groep binnen e-Gulden EFL gaat er op deze manier een nieuwe wereld open, namelijk de wereld van het kopen.

Zoals misschien al wel was opgevallen heb ik in al mijn jaren e-Gulden nooi een uitleg geschreven hoe je precies e-Gulden kan kopen. De reden hiervoor is, omdat ik mijzelf niet als verkoper zie. Als iemand EFL muntjes wil aanschaffen moeten ze snappen wat ze doen en als ze dat niet doen, omdat de marktprincipes (koop/verkoop/bied en laat) bijvoorbeeld niet begrepen worden, dan ben ik van mening dat je er ook niet in moet stappen. 

Dat heeft al heel wat potentiële instappers de das omgedaan, want ze wilde best kopen, maar hoe? Meestal gebruikte we dan een papieren portemonnee en daar zond ik dan wat muntjes naar over, maar dat was enkel mogelijk als ik in de buurt was en meestal dus ook eenmalig, terwijl de manier waarop ik propageer om e-Gulden te kopen juist een kwestie is van langere termijn.

Wat kregen we toch weer een hoop vragen op die billboard reclame. Hoezo pensioensparen, hoe werkt dat e-Gulden dan en hoe garandeer je mijn spaarsaldo? Nou, het mooie is dus juist dat er geen enkele garantie bestaat. Het enige wat werkelijk zo is zijn die munten die je al in bezit hebt en de koers van dat moment. Geen derde partij die in ellenlange contracten met kleine lettertjes jouw een belofte doet over 40 jaar, maar je eigen verantwoordelijk om een potje op te bouwen voor later. Dat potje koop je natuurlijk niet in 1 keer. Dat kan wel, maar veel beter is het om dat ik kleine stapjes te doen, 5 euro per week bijvoorbeeld, of een tientje in de maand. Op die manier bouw je langzaam een saldo op en gebruik je geld wat je ook echt kan missen. Die 5 euro in de week kan bijvoorbeeld komen van een keertje zelf je boterhammen smeren, in plaats van eten in de (veel te dure) kantine, of een keertje niet naar het terras gaan, maar in de tuin een drankje genieten. Of een keer wat groter, omdat je vakantiegeld hebt ontvangen, maar dat geld liever oppot voor iets anders, naar school gaande kinderen bijvoorbeeld. 

Tot op heden was het een lastige opdracht. Via www.efl.nl was het mogelijk, maar toch nog steeds voor de meeste te moeilijk om te begrijpen, omdat het via Bitcoin ging en ja, dat is de eerste keer net zo moeilijk als raketwetenschap en blijkt dan later niet veel lastiger te zijn dan e-mailen, maar die eerste drempel, man wat is die hoog!

Nu goed, die drempel is dus aanzienlijk verlaagd met deze nieuwe dienstverlener. Ik stel het erg op prijs als u het een keer uitprobeert en laat weten wat de ervaring is, zodat ik mensen ook echt het gebruik van dit platform aan kan gaan raden. Tot op heden is het enkel mogelijk om te kopen, dus verkopen is nog steeds alleen via bitbill.nl die daarvoor een enorme marge hanteert, het is te hopen dat deze laatste partij in een aantal weken dus wat concurrentie gaat krijgen, zoals ehbcrypto.nl ook beloofd.

Voor nu weer bedankt voor de aandacht, e-Gulden geld voor de toekomst?