Das Kapital

07-05-2018

Blij verrast was ik vandaag. Ik ontving een mailtje dat ik genoemd werd in een artikel op Das Kapital (https://www.daskapital.nl/5150949/cryptomafklappers-azen-op-uw-pensioen/). Wat een erkenning, geweldig wat 35000 EFL allemaal kan bereiken. Slechts een paar dagen eerder werd mij nog verweten dat ik middels photoshop de boel aan het bedonderen was. Mijn land (Liberland) is niet echt, mijn geld (e-Gulden) is niet echt, dus dan is mijn billboard dat natuurlijk ook niet. Nu is er echter een artikel verschenen op Das Kapital, dus kunnen alle loonslaven het er over eens zijn dat ten minste mijn billboard niet slechts een verzinsel is.

En dan het artikel zelf, laat ik eerst even melden dat ik er zelf voor gekozen heb om tegen de stroom in te gaan zwemmen, dus woorden als cryptomafklappers of de suggestie dat ik bij mijn ouders uithuil raken mij verder niet persoonlijk, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, maar toch wil ik de moeite nemen om het geheel van een weerwoord te voorzien.

Ten eerste de reden voor het afhuren van deze reclamezuil. Het is niet echt iets wat ik zelf snel zou doen, maar tijdens de filmopnames van "Bitcoin naar de maan en terug" (donderdag 10 mei 20.30 NPO 3, uitgezonden door POWNED, misschien daarom zoveel aandacht voor een billboard?) vertelde de goedlachse Beryl mij over haar project "uit mijn hart". (www.uitmijnhart.nl) wat te maken heeft met haar kinderwens. Bedelaars zijn sinds het uitbreken van Bitcoin schering en inslag en daar geef ik geen gehoor aan omdat ik vind dat je wat moet doen voor je geld, maar voor iemand die propageert dat ons egoïsme te ver is doorgeslagen (YOLO / You Only Live Once) en onze kinderen voortleven (YCLO / Your Children Live On / Yoshi Livo) is het bijna onmenselijk om een goed initiatief als deze voorbij te laten gaan. Bij Das Kapital zullen ze vast andere manieren bedenken om je voort te planten, maar voor iemand met meer stijl is de weg van Beryl er eentje die mij raakt en als ik daar dan wat in kan helpen doe ik dat met liefde en plezier. Voor eenieder voor wie deze omschrijving iets te cryptisch is, het geld van deze reclame verdwijnt niet in de zakken van de interbest, maar zal worden gebruikt om Beryl haar droomproject te realiseren, met als belangrijkste reden niet het geld, maar haar persoonlijke talenten die ze in wil zetten voor een doel wat haar enorm aan het hart gaat, dat is toch wat anders dan handje ophouden. Een berichtje op het e-Gulden forum was voor Das Kapital waarschijnlijk genoeg geweest om daar achter te komen, maar zo zien we maar weer wat voor geweldige journalistiek met hoor en wederhoor er daar bedreven wordt.

Ook wil ik het nog even over die krokodillentranen hebben. U weet wel, dat ik huilend bij mijn ouders aan het klagen ben dat de wereld zo oneerlijk is. Zeker is dat voorgekomen, meer dan eens zelfs. Huilen doe ik over het algemeen vaker dan lachen, dat komt omdat ik het gevoel heb niet begrepen te worden. In Nederland is het dramatisch gesteld met de monetaire kennis van mensen. Voor ik met Bitcoin begon was ik geïnteresseerd in goud en zilver. In die periode ging ik vaak met een groepje de straat op verscholen achter een Anonymous masker. Met die mensen deelde we vervolgens flyers uit en gingen we het gesprek aan met gewone mensen die we op straat tegen kwamen, iedere weekend in een andere stad (https://youtu.be/qinAslWpQB8?t=18m12s). In die tijd kwam ik erachter dat het met de monetaire kennis van Nederlanders dramatisch gesteld is. Er zijn mensen die denken dat er voor iedere euro ergens goud in een kluis ligt, ik heb zelfs mensen gesproken die dachten dat de euro zelf was geslagen van goud en zilver. Mijn conclusie over hoe dat nu toch mogelijk is, is de volgende: 

Mensen worden iedere dag misleid door hun eigen zintuigen. Soms zien we iets, of horen we dingen en die gaan dan in ons hoofd een eigen leven leiden. Victor Mids maakt op verschillende manier duidelijk hoe kinderlijk eenvoudig het is om daar misbruik van te maken (https://www.youtube.com/watch?v=N978Lf8rYcs) en via de media worden wij allemaal gestuurd in onze mening en kennis op een manier dat wij dus zulke verkeerde opvattingen over geld hebben kunnen ontwikkelen. Daar vloeien bij mij dus vaak tranen door, meestal als Bitcoin weer eens een nieuwe recordhoogte aantipt heb ik er last van. Ik vind het zo zielig voor al die pensioenspaarders, die ten opzichte van "mijn" bitcoin al 99,9% van hun spaargeld hebben zien verdampen. Al hun energie en harde werk, zo maar verdampt tegen die cryptogekke muntjes, want ook e-Gulden EFL kent sinds zijn introductie een waardestijging van 1000-en procentjes.Tuurlijk mag Das Kapital mij dan wegschilderen als iemand die het alleen maar voor het geld doet, maar zou ik dan werkelijk met mijn gezicht op tv willen?? Het tegendeel is waar, al die initiatieven van mij zijn niet bedoeld voor mezelf, maar juist voor die ander. Ik ben gezegend met een enorm goed stel hersens en heb bovendien ook nog eens een vriendelijke kop en hou van een goed gesprek. 

Omdat het lot van die ander mij zo aan het hart gaat wil ik graag mijn kennis delen, daar heeft winstbejag helemaal niets mee te maken. Ik geloof niet dat de huidige politiek dit probleem ooit voor ons zal oplossen. "Stemmen doe je met je portemonnee", zeg ik daarop, gevolgd door de tekst: "Koop e-Gulden EFL via www.efl.nl" hoe vaak ik dat ergens heb neergeschreven durf ik niet te zeggen, maar vaak genoeg om het niet erg te vinden om het hier nog eens te doen, al ben ik er sinds vorig jaar wel mee gestopt nadat Bitcoin over de 5000 euro ging. Man, wat voelde ik me slecht toen en wat zijn er een hoop tranen om gelaten. Ik voelde me een enrome faalhaas, want het was me niet gelukt om mensen mee te krijgen en nu was het te laat, Bitcoin onder de 1000 euro was voorgoed voorbij en ik moest een nieuw doel in mijn leven verzinnen.

Toen ik rond diezelfde periode werd uitgenodigd om naar Praag te komen voor een kerstborrel van Liberland besloot ik om maar te gaan, wat had ik te verliezen. Man wat was het een heerlijk warm bad waar ik daar terecht kwam. Al die mensen met Bitcoins en die wel begrepen waar ik het over had. Niet de eindeloze discussie over wat nu precies het piramidespel was, de euro of de Bitcoin, maar diepgaande gesprekken en vragen waar ik even een nachtje over moest slapen voor ik ze kon beantwoorden. Toen was het wel duidelijk voor mij, die klagende Nederlanders verdienen mijn energie niet langer, helemaal toen mijn naam werd misbruikt door het AD om de Ripple aan te prijzen (bankenmunt bij uitstek, daarom vaak positief belicht op gekochte media zoals DasKapital) was dat voor mij de druppel en besloot ik om maar eens wat van die opgespaarde lucht (bitcoins volgens de critici) uit te gaan geven.

Vandaag rijdt mijn chauffeur me terug naar Servië, nadat ik dit weekend in Nederland was om dat billboard te filmen en het weekend van de vrijheid te herdenken. Want wat zijn we toch vrij met zijn allen hè mensen? Vandaag werden we aan de kant gezet, niet voor het eerst overigens. Of we toevallig ook gedroogde planten bij hadden, want gedroogde planten, die zijn echt zo'n probleem in de wereld dat we daar mensen voor in een klein hokje met tralies moeten opsluiten. Ja, wat zijn we toch vrij, zolang je er tenminste maar mee eens bent dat je organen niet van jou zijn en je 70% van je centen af laat pakken voor niet nader verklaarde dubieuze doeleinden en je bovendien geen waarde hecht aan referenda. 

Dat ik wordt beticht van zwendelarij is ook niet nieuw, maar hoe lang moet u eigenlijk doorwerken voor u aanspraak kan maken op uw pensioengeld? De realiteit is dat de wereld al een hele tijd enorm krom is, maar hij tot op heden nog behoorlijk recht kan worden geluld door de Matthijs van Nieuwkerkjes van deze wereld. De komst van het internet zorgt er echter voor dat informatie steeds beter gedeeld kan worden, want laat ik daarover heel duidelijk zijn, ook ik was tot mijn 22e in de veronderstelling dat er goud in een kluis lag voor iedere euro die gedrukt werd. Kan u zich dat voorstellen, een student accountancy die zijn hele leven lang is voorgelogen over het geld wat hij controleert? Alleen door zelfstudie op het internet is het mij gelukt de waarheid van de waarde van ons geld te achterhalen en voor iedereen die dat nog niet weet, hier maar weer eens in een notendop waarom alles zo ongelijk verdeeld is in de wereld.

Bij de geboorte van een baby is de vader verplicht aangifte te doen van deze pasgeboren baby. Op dat moment wordt een geboorte akte opgesteld en koppelt de overheid een nummer aan de naam van die vader. Met die geboorteakte gaat de overheid vervolgens naar de bank. De bank bepaald de waarde van deze akte door de belastingafdracht van de ouders en grootouders tegen het licht te houden, verdienen de ouders gouden bergen, dan is hun baby meer waard die dan van een bijstandsmoeder en putjes scheppende vader, er wordt namelijk verwacht dat die baby's vanaf hun 18e levensjaar met geweld kunnen worden gedwongen om de vruchten uit hun arbeid af te nemen middels belastingen. Dat is in mijn ogen immoreel en een vorm van slavenhandel en de reden waarom ik geen onderdeel meer wil uitmaken van die maatschappij, omdat ik me enorm slecht voel bij die gang van zaken. Natuurlijk is Liberland van hetzelfde laken een pak, maar dat is ook niet mijn einddoel, ik ben ook geen Libertariër. De enige reden waarom ik me bij die mensen aansluit, is omdat het voor mij een platform genereert om dit pijnlijke, betreurenswaardige  verhaal naar buiten te brengen.

Deze donderdag dus op NPO3 om 20.30 een kijkje in de wereld van Yoshi Livo , hierbij alvast een kleine teaser als voorproefje. (https://drive.google.com/open?id=1zqNBUcTwNt_lAdxhrwV7OI_ptGVHcGD7) U bent allen van harte uitgenodigd om uw mening te vormen en mij voor allerlei zaken uit te maken, maar bedenk u wel dat ik enkel probeer een moeilijke wiskundesom aan u uit te leggen en uiteindelijk is het allemaal zo simpel als 1+1=2, het is alleen de vraag wanneer wij erachter gaan komen en of wij dat goedwerkende banksysteem van ons tijdig weten in te zetten om een vangnet voor de volgende generatie op te tuigen. De tijd zal het leren...