De grap van het gele hesje.

01-12-2018

Vandaag was het actiedag in Nederland. In hoeverre het onder de bevolking echt leeft durf ik niet te zeggen, want ik leef op facebook in een sociale bubbel die zich het beste laat omschrijven als overheid-kritisch, maar met België en Frankrijk als voorbeeld mag ik aannemen dat het merendeel van de Nederlanders weet waar ik het over heb als ik verwijs naar gele hesjes.


De actiegroep is ontstaan vanuit Frankrijk waar de burgers de hoge accijns op brandstof heeft aangegrepen de hoofdstad in puin te slaan. Op die manier hopen ze dat hun zelf verkozen president dan maar weer aftreed, zodat ze daarna weer naar de stembus kunnen om de volgende te benoemen.


U hoort het al, ik ben er niet echt over te spreken, die gele hesjes. Het zal toch ook eens een positief geluid zijn wat er op deze website te lezen is. Achja, gelukkig is het vrijwillig om deze pagina te lezen, net als het betalen van accijns overigens. 


Vol verwachting klopte mijn hart, want voorafgaand aan de niet aangevraagde demonstratie stroomde mijn facebook dus over van de oproepen om massaal mee te doen. Zou het dan in Nederland ooit gaan gebeuren, tien-, nee wat zeg ik, honderdduizenden mensen op het Malieveld? Allen met hetzelfde doel, namelijk een verschuiving naar een menswaardig systeem? Nee, natuurlijk ging het zo niet gebeuren. De livestreams vandaag waren niet meer dan lachwekkend, er waren meer politiehesjes dan dat er demonstranten waren. De politie stond wat ongeorganiseerd rond het Binnenhof en er werd vervolgens geschreven dat de elite nu wel heel bang was geworden, omdat een grote politiemacht het Binnenhof hermetisch had afgesloten. Een aantal momenten laten werd er gesommeerd dat de hesjes uitgedaan moesten worden en toen was de dag wel weer voorbij. Daar heb je dan een treinkaartje voor gekocht, om een foto van je gezicht te laten maken en wereldkundig te maken dat je moeite hebt om de huur te betalen. 


Beste wandelclub van de gele hesjes, begrijp me niet verkeerd, ik roem jullie om de moed, maar op deze manier je energie en tijd investeren is zonde. Het kan zo veel meer eenvoudiger en efficiënter. Ziet u, die macht waar u tegen gedemonstreerd heeft vandaag, die komt ergens vandaan. En waar komt die vandaag? Precies, van ons allemaal! Al die belastingbetalers hebben vandaag die politiemacht betaald die u heeft tegen gehouden en die politie krijgt dus net wel genoeg betaald om de rekeningen te betalen, dus die doen braaf wat ze verteld wordt. 


Hoe kan die macht dan wel gebroken worden?? Dat is dus enorm moeilijk en daarvoor is er meer nodig dan een handjevol armoedzaaiers, maar ook al schrijf ik het tot op heden wat denigrerend, jullie zijn allemaal helden dat je de moed hebt verzameld om je stem te laten horen. Het toont aan dat je lef hebt en dat is een enorm waardevol eigenschap waar je trots op mag zijn. Lef is niet te koop, maar lef kan wel worden gebroken en met een dag als vandaag raken we alleen maar verder verwijderd van het kantelpunt. Als ik u een tip mag geven, lees dan gerust nog even verder...


Belasting dus. Het geld wat wij afdragen aan de staat wordt gebruikt om ons mee te onderdrukken. Vrij lastig om daar uit te breken, want die hoeveelheid geld is behoorlijk en bouwt ook al een paar honderd jaar op naar steeds meer. Daarnaast is de groep mensen die liever de kop in het zand steekt altijd groter dan de groep die aan de bel trekt dat het beter kan. De truuk van verandering zit er dus in dat die kleine groep een impact maakt op die grote groep, op zo'n manier dat die grote groep zich bij de kleine aansluit. In Frankrijk zien we dat al wat meer gebeuren, daar verklaard de politie zich op diverse plaatsen solidair met de demonstranten, maar nogmaals, de situatie van Frankrijk kan niet worden vergeleken met die van Nederland. In Nederland zullen we dus met iets anders moeten komen.


In het geld wat wij gebruiken schuilt zo veel macht dat het eng is. Slechts weinig mensen zijn zich hier van bewust, maar zo sterk als dat het geheel soms overkomt als er honderden politieagenten met paard je op staan te wachten, zo zwak is het geheel in de realiteit. Ziet u, die huidige macht heeft een achilleshiel en dat is het geldsysteem. Daarom wordt u via de NOS al die leugens, of beter gezegd: halve waarheden, verteld. Dat is nodig om uw vertrouwen in het geld overeind te houden, jammer genoeg begint de twijfel erin pas toe te slaan als het te laat is en men er nog maar weinig van heeft, maar zelfs met beperkte middelen kan een hoop worden bereikt, als er maar genoeg mensen zijn die er op aansluiten. 


Ook ik heb heel wat keren een treinkaart gekocht om naar Den Haag af te reizen, maar na de zoveelste keer had ik in de gaten dat het geen zoden aan de dijk zet. Ik ben mijn onvrede toen op een andere manier gaan uiten, namelijk door mijn vertrouwen in de euro op te zeggen. Ik schreef een brief naar mijn bank waarin ik aangaf gemoedsbezwaren te ondervinden bij het gebruik van rentedragende schuld. Als ik dat moet vertalen naar iets gangbaarder Nederlands voelde ik me klote bij de euro. Ik stelde aan mijn bank de vraag of ik geen Bitcoins op mijn rekening mocht storten, want Bitcoin kent geen rente en is ook geen schuld, maar bezig zoals het enige echte geld op de wereld, goud, dat ook is. Dit gebeurde allemaal in 2013 toen Bitcoin amper bekend was en de reactie van de bank was dan ook kort maar krachtig. We kunnen u helaas niet helpen met die Bitcoin, maar wel met dat slechte gevoel van de euro, want we sluiten al uw rekeningen af. Oeps, dat was even een klap in mijn gezicht, want leven in Nederland zonder bankrekening is nagenoeg onmogelijk. Ik heb op creatieve wijze een draai gegeven aan de nieuwe situatie en vorig jaar plukte ik de vruchten van mijn burgelijke ongehoorzaamheid toen die bitcoin ineens geen 20, maar 20.000 euro waard was.


Nu ga ik niemand aanraden om dezelfde weg als mij te bewandelen, als is het alleen maar omdat we inmiddels 5 jaar verder zijn, maar ik wil u, de lezer van dit verhaal, wel meegeven dat er andere mogelijkheden zijn dan jezelf te laten fotograferen terwijl je een kou oploopt. 


Sinds 2014 is er een Bitcoin voor Nederland en die heet e-Gulden EFL. Via websites als www.bitcoinmeester.nl is het mogelijk om deze e-Gulden EFL met een bankrekening te kopen en verkopen. Er zijn maximaal 21 miljoen e-Guldens in omloop en die kosten momenteel minder dan 2 eurocent per stuk, in totaal is de waarde van dit geldsysteem dus minder dan een halfmiljoen euro. Het geheel staat ook nog in de kinderschoenen, maar toch zijn er al behoorlijk wat mensen u voor gegaan. Samen met een groep mensen ben ik verantwoordelijk voor het oprichten van een fonds wat deze munten gratis beschikbaar stelt aan mensen die zich durven uit te spreken over het accepteren van waarde buiten de euro om. Op onze website www.e-gulden.org/index.php/vrienden_van_de_e-gulden kunt u aanspraak maken op uw deel van dit fonds, dit kost u dus geen geld, maar u moet er wel het lef voor hebben om er voor uit te komen dat u anders durft te denken. Let op dat er slechts een beperkte oplage is, dus als het echt storm gaat lopen is er niet voor iedereen genoeg.


Wist u dat er nog een vorm van belasting is die maar weinig mensen doorhebben? Het heet inflatie en als u vandaag een geel hesje aan heeft gehad bent u waarschijnlijk slachtoffer geworden van deze sluipmoordenaar. e-Gulden EFL speelt perfect in op de zwakheden van de euro en geeft u de mogelijkheid zichzelf te bevrijden uit handen van dit inflatiemonster.


Als genoeg mensen zich aansluiten bij deze nieuwe vorm van waarde-opslag zal dit enorme gevolgen hebben voor de Nederlandse maatschappij. Kan u zich voorstellen hoe politieagenten zich gaan voelen als een stelletje branieschoppers vaker op vakantie kan dan henzelf? Het mooie van dit initiatief is dat het direct aansluit op de realiteit van het nepnieuws, namelijk de euro-realiteit. Op die manier kan duidelijk worden gemaakt dat er niet zo maar wat geroepen wordt, maar kan aantoonbaar worden gemaakt dat het huidige systeem misbruik maakt van ons vertrouwen. Dus, als u de volgende keer weer overweegt om een veel te duur treinkaartje naar Den-Haag te kopen, denk dan eens 2 keer na en kies er voor om vanuit het warme huisje dat geld op een andere manier bij te laten dragen aan uw protest.


Als afsluiter van vandaag wil ik nog even vermelden dat ik Niels Wenstedt van het ANP hartelijk dank voor zijn mooie foto, zo nep is dat nieuws dus toch niet altijd ;)